9 stress-less remedies for sore muscles

So new year is in and you’ve probably already been to the gym, giving it your all. Now your muscles are aching as they do after a not-so-gentle-workout. Being good to yourself is an important part of training. So turn up the heat on the radiator and get on your most comfy clothes…

Processed with Rookie

Processed with RookieProcessed with Rookie Processed with Rookie Processed with Rookie  Processed with RookieProcessed with Rookie Processed with Rookie    Processed with RookieProcessed with Rookie

Advertisements

Tights Trend I

Skærmbillede 2014-09-30 kl_Fotor_Collage_FotorMangler du et par havfrue leggings? De er ikke til at få fat på i Danmark, men her er tre lækre muligheder. Jeg har selv de første fra Arthleticwear og kunne ikke være mere tilfreds. Ellers er HauteKdeer en af de “varme” mærker, sammen med DharmaBums som man aldrig går fejl af!!

Yoga! – Hovedstand

IMG_0326_Fotor

Hovedstand er en af de mest basale “inversions” (stillinger hvor hjertet er over navlen). Hovedstanden er samtidig en rigtig god måde at udvidde din kropsforståelse på. Hvis det er nemt for dig bare at stå, er der helt sikkert en af disse syv variationer fra Ashtanga yogas II serie som ku udfordre dig. Hvis ikke kan du prøve dem i fuld lotus stilling… så skulle der vist være udfordring nok til det næste stykke tid. Husk at varme godt op i nakken og skuldrene.

  IMG_0285_Fotor_Fotor_Collage_Fotor

Normen er ekstrem…

IMG_3253_FotorFor nylig rapporterede Århus Stiftstidende om at flere og flere vælger at gennemføre en ironman – for at kunne skrive det på CV’et. Det er jo forståeligt nok at man i disse tider kæmper for de jobs man kan få, men det er blevet lidt usagt og glemt, at det faktisk rykker hele normen for hvornår man er fit og aktiv. Før i tiden var et marathon en bedrift, men der skal mere til nu og baren er blevet ekstremt høj for os jordiske mennesker hvor en tur på tanken næsten kan tage pusten fra en.

Lige så lækkert som det er at flere har lyst til at bevæge sig en masse, kan jeg også godt være bange for at det skræmmer nogle væk og at det skader dem der deltager. Selv er jeg løber og løber en tur på mellem 5 og 10km hver anden dag, rimelig regulært. Jeg har ingen mål eller ambitioner med det, andet end frisk luft og dagslys. Men det er som om verdenen omkring mig rokker ved min forestilling om hvad jeg vil have ud af al den løberi. Jeg kan alligevel ikke skrive det på CV’et, så hvorfor bruge så meget tid på det?

Der er nok lige så mange der aldrig kommer afsted på deres første tur fordi en halv lunte, halv gå, halv kløjsning i sit eget sved i 2km/t tempo ikke er en bedrift. Men det er det bare og det er det relative i det vi glemmer. Hvis det er stort for dig, er det stort! Hvis det har krævet noget af dig og du har kæmpet for det er det i høj grad en success historie. Også selvom du ikke kan skrive det på dit CV eller ikke engang på Facebook. Lad være med at underminere vigtigtheden af dine egne success’er uafhængigt af andres. Du kan så meget mere end dit CV!

Restorativ yoga revisited

IMG_3266_FotorHvad er det nu restorativ yoga er, og hvad er det godt for? REstorativ yoga er en form for yoga der forsøger at fremme fysisk, mental og emotionel ro vha. rekvisitter. Disse rekvisitter gør det nemmere for dig at bibeholde balancen mens du stimulerer og afspænder din krop. Mens nogle af stillingerne gavner hele kroppen, er andre mere målrettede mod specifikke dele af kroppen så som hjertet eller lungerne.

Restorativ yogas rødder

Den moderne restorative yoga som vi kender den i dag nedstammer fra en yoga stil som blev implementeret af B.K.S. Iyengar, som ofte bliver henvist til som en af de store yogier. Iyengar instruerede sine studerende i at bruge rekvisitter for at perfektionere deres stillinger. Iyengars lære skabte grundlaget for udviklingen aaf restorativ yoga.

Hvad er det godt for? 

Restorativ yoga tilbyder helbredelse af krop og sind. Det er enromt behjælpeligt ift. at bekæmpe træthed og stress som stammer fra dine daglige aktiviteter. Det kan også hjælpe dig med at komme dig over skader eller sygdom. Eller at overvinde emotionel depression og angst som kan være opstået pga. traumatiske begivenheder.

“It is known that restorative yoga can activate the parasympathetic nervous system, which enables automatic control of the body. As such, the regular nervous system will be at rest, and the muscles will become more relaxed. Constant practice of restorative yoga will make your body less vulnerable to stress-related illnesses and help you achieve optimal health.”

 

Når skaderne tromler din praksis…

Jeg har ikke tal på hvor maneg gange jeg har måttet ‘starte forfra’ med at lære en stilling eller en balance på grund af en skade. Jeg har flere gange haft fiberspringninger i baglåret der har gjort at jeg fuldstændig har mistet al smidighed og knap nok har kunnet nå mine tæer. Det føltes forfærdeligt! Ikke alene gør skaden fysisk ondt, men al den tid man bruger på at komme tilbage til hvor man var, føltes bare som spild.

I dag sendte jeg en artikel videre til en elev om at forhindre og forbedre skader i håndleddende, da hun ikke kan træne håndstand grundet smerte i leddet. Hvor træls for hende nåede jeg at tænke på godt gedigent jydsk, men jeg nåede også at tænke hvor godt det var at det ikke er mig der har skader i håndleddende. Eller i knæerne… eller skuldrene.. eller i.. ja, hvor er jeg egentlig ikke skadet? Jeg tænkte over det og kom frem til at 95 procent af min krop faktisk fungerer som den skal.Hvorfor er det så at en enkelt skade eller skavank fylder så meget?

Det er egentlig ret spændende for jeg har tendens til at tænke mig selv som nærmest invalid når en skade besøger mig i tide eller utide. Her tror jeg at fokus er et spændende tema. Du kører den vej du kigger og det gælder også din tanker. Hvis du fokuserer på skaderne er det det der fylder, glemmer du at du står med et mirakel af en krop, der opererer mere end optimalt. Prøv til din næste yoga time at fokusere på det du kan. Bøje albuen? tjeck! Pege tæerne? Tjeck! Åbne skuldrene? Tjeck! og sådan kan du blive ved i ret lang tid! Det er en god måde at fremme taknemmelighed og positivitet og jo mere du gør det, jo flere ting kan du finde.

IMG_2847

Yoga! -Bedre balance

IMG_1167_FotorSelv elsker jeg at stå på hovedet og hænder og er faktisk rimelig fornuftig til at gå på line! (altså cirkus line, ja) Alligevel er jeg en af dem der vælter rundt på måtten når det gælder alle andre balancekrævende øvelser, og jeg tar gerne et par andre yogi’er med i faldet inden jeg rammer gulvet. Det gik ret sent op for mig at bare fordi jeg er god til at stå på hovedet, er det ikke ensbetydende med at alle andre balanceøvelser kommer let. IMG_1160_Fotor_Fotor_Collage_Fotor

God balance kræver at du har trænet stabiliserings musklerne omkring det lem du balancerer på. Om det er benet, armen, hovedet eller numsen. Inversioner (stillinger hvor du vender på hovedet) hjælper dig med din kropsbevidsthed og giver dig muligheden for at forstå hvornår du er ude af balance uden nødvendigvis at skulle opfatte det igennem syns nærven, men netop igennem din balance sans (sidder i inderste øre)

Husk at du også engang skulle lære at balancere stående. Det er kun igennem repetition og målbevidsthed at du kan ændre din opfattelse af din krop i rum. Du er på en rejse og at falde er ikke tilbage skridt! Tværtimod! Det er der du har muligheden for at lære noget nyt om dig selv og om den stilling du er i gang med.

Husk at varme godt op evt. med sol hilsener før du går igang. Især yderled som håndled, ankel, nakke og knæ. Søg hjælp og vejledning hos en yoga lærer hvis du er i tvivl om du er på rette kurs.

Yoga! – Et lille flow

IMG_2489_Fotor_Collage_Fotor

Det her flow er et af mine yndlings da jeg både får åbnet mine skuldre og hofter godt op, samt træner mine arme lidt uden over den traditionelle “crow pose” hvor vægten er ligeligt fordelt på armene. Her bliver jeg udfordret ved at skulle balancere med det meste af min vægt på blot en enkelt arm (pyha). Hundestrækket med løftet ben hjælper mig til at forberede mit bækken og hofter på ‘lunge’ hvor jeg her åbner skuldrene, og ikke lænden. Ligeledes kommer jeg i min foroverbøjning over det ene ben i ‘parsvottanasana’ dybt ned i mine ‘hammies’ (hamstrings, haser) uden at kolapse i ryggen ved at have hænderne i en bagvendt ‘namaste’ position. Man kan få et godt flow kørende mellem de her stillinger. Prøv dig lidt frem. Husk at varme godt og grundigt op, evt med et par sol hilsener og søg hjælp hos en autoriseret yoga instruktør hvis det er første gang for dig.

Hvor skal vi hen, du?

Jeg er en stor tilhænger af fitness bølgen der de sidste 15 år har erstattet den tyndblege 90’er model som ellers har præget vores billed af hvad “smuk” er.  Jeg er også stor tilhænger af mindfulness bølgen, der opfordrer dig til at mærke efter og lytte. Mest af alt er jeg tilhænger af “alt med måde” citatet, som ikke bliver dyrket i lige så høj grad, som sundt ville være.

Træt af at alting skal overdrives og overdimensioneret. Paraderes foran mig som om det giver dig en større sans for din identitet. Gør det det? Er du en sum af det du laver? Det du har? Vi når slet ikke at svare på de spørgsmål, for vi er videre! Videre på modbølgen, på nye sociale medier, på “anti-mærk-dig-selv-kurs” på niche shopping og madlavningskursus (eller er det spise kursus nu?)

Det er super hipt at træne, læse, spise, se, føle og være ordentlig. Ordentlig som i bæredygtig, veganer, marathon løber, fashion blogger, fuldtidsarbejde ordentlige. Hvad er modbølgen til det? McD til morgenmad? Papirpose-tøj? Hvor skal vi hen?

 IMG_2542